Tomos knallerten

Tomos knallerten

Kærlighed ved første kickstart

Tomos knallerten

Tomos knallerten går langt tilbage. Helt tilbage til 1948, hvor virksomheden blev grundlagt i det der i dag er Slovenien, men som dengang hørte under Jugoslavien.

 

Og hvis du syntes den minder lidt om Puch, er du ikke helt galt på den. Der kan findes mange ligheder mellem dem. Nogle modeller er endda helt identiske, og det er der en grund til. 

 

Tomos producerede i mange år fra midt 50'erne til slutningen af 70'erne, knallerter og motorcykler under licens fra Puch. Tomos Cross 4l og Puch MS50 er en af de knallerter, hvor ligheden er stor. 

 

Da samarbejdet sluttede mellem Tomos og Puch i slut 70'erne begyndte Tomos at designe og producere deres egne knallerter, som de har udviklet på helt frem til 2019, hvor virksomheden desværre gik konkurs.

 

 

Lastbil med Tomos motrocykler

Et billede af en lastbil læsset med Tomos motorcykler i 1960'erne igennem Maribor i Slovenien. Ref. vecer.com 230472

De forskellige modeller

En pose blandet bolsjer, det er hvad vores knallertsamling er. Forskellighed er fedt! Og det gælder også når vi snakker knallertsamlinger.

 

Det må aldrig blive for ensformigt og kedeligt at kigge på. Derfor har vi også nøje udvalgt vores knallerter, så det er en blanding af forskellige modeller i forskellige farver. 

Tomos knallerter samlet ved Skaven Havn

De fleste af knallerterne samlet ved Skaven Havn

Forskellige Tomos modeller

Et udpluk af vores knallertsamling

Og er du lidt nørdet eller nysgerrig, hvilket vi antager, da du er med så langt - har vi lavet en præsentation af modellerne her. 

Tomos S25 Tomos S25

Tomos S25

Den gamle dreng og den gamle pige i klassen. Tomos S25 og S25/2 er de ældste modeller i samlingen, og der er sneget sig et par stykker ind indtil videre. S25 kommer med en gammel "æg cylinder" og kun et enkelt gear - S25/2 fås dog med to automatgear og den nye type cylinder. Selvom vi lige nu kun har et par stykker, må vi nok indrømme at det er en af vores favoritter, når vi kigger på designet. Den gamle cylinder, på S25 gør dog at det ikke er den hurtigste knallert på havnen.

Tomos Standard Tomos Standard

Tomos Standard

Modellen der ligner meget en S25, men er det man kan kalde efterkommeren. Sideskjoldene er blevet mere markante, og cylinderen har også fået en opgradering. Modellen kommer både med en rund og en firkantet forlygte. Modellen her kommer med to automat gear.

Tomos Quadro Tomos Quadro

Tomos Quadro

Luksus modellen inden for Tomos. I hvert fald, hvis man kigger på udstyrslisten. Tomos Quadro kommer ligesom Tomos Standard med 2 automatgear, men bortset fra motoren, som er den samme, skælder den sig ud ved det markante frontskjold, der omkranser forlygten, og det luksuriøse udstyr som el-start, og nogle sågar med blinklys.

Tomos Classic

Tomos Classic

Det er svært ikke at sige "WOW" til denne model. Et utroligt classic look, med krom skærme, eger og en karakteristisk forlygte samt et cruiser styr. Det må nok være en af favoritterne, også fordi de ikke er nemme at få fat i, i de ældre årgange. 

Motoren er ligesom de andre en 50cc med 2 automatgear. 

Tomos Limited

Tomos Limited

Tomos Limited er som det ligger i navnet en model som blev produceret i et begrænset antal og med nogle designændringer, som bl.a. det lange sæde samt stickers på siden, hvor der står "Limited. Motoren er den samme, som på de andre modeller - nemlig en 50cc motor med 2 automatgear. 

Tomos Flexer

Tomos Flexer

Den slanke model. I hvert fald, hvis man kigger på stellet, som skiller sig væsentligt ud fra de andre Tomos modeller. Stellet er kendetegnet ved udformningen, da det er bygget op som et kraftigt rørstel, som har samme tykkelse hele vejen fra styr til sæde. Men et sted ligner den de andre Tomos modeller - nemlig når man kigger på motoren. Den har også en 50cc motor med 2 automatgear.